مدیریت فرآیند کسب و کار با موتور (محرک) گردش کار کاموندا

نرم افزار BPMS کاموندا

گردش مالی سالانه شرکت شما چقدر است؟ چیزی حدود ۲ میلیارد دلار یا ۲ میلیارد یورو؟ آیا شرکت شما رشد تدریجی دارد یا به صورت فصلی تغییر می‌کند؟ آیا شما دارای گردش کار قوی و مقیاس‌پذیر (تغییرپذیر) هستید و زیرساخت‌های مدیریتی فرآیند کسب و کار برای ارائه کارآمد خدمات هم در زمان پیک کاری و هم در دیگر زمان‌ها دارید؟ اگر جواب‌تان برای این سوال‌ها «نه» است، شما باید هنوز روی سیستم مدیریت گردش کار و فرآیند بیشتر کار کنید تا به حد مطلوب برسد. سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار با موتور (محرک) گردش کار کاموندا یک گزینه فوق العاده برای همه است.

 

فرض کنید شما یک سازمان یا شرکت وام‌دهنده، متخصص در تشکیلات اجتماعی یا یک آژانس مسافرتی بین‌المللی هستید. چگونه می‌توانید چرخه حیات درخواست وام را از شروع تا مرحله تایید و سپس تخصیص را مدیریت کنید؟ در مورد استعلام قیمت پکیج تور دو نفر برای نوشتن فاکتور چطور؟ آیا فکر می‌کنید اصلا این‌ها واقع‌گرایانه است؟ اگر این‌چنین می‌اندیشید، به این دلیل است که هنوز به سراغ موتور گردش کار کاموندا نرفته‌اید.

 

موتور کاموندا BPM چیست؟

موتور کاموندا BPM یک چارچوب متن باز مبتنی بر جاوا است که یک گردش کار هوشمند یا سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار  (BPMS) برای هر نوع سازمانی محسوب می‌شود، چه سازمان بزرگ باشد و چه کوچک. موتور کاموندا BPMS، سیستم‌های BPM از پیش طراحی‌شده‌ای ارائه می‌کند که می‌تواند برای گردش کار و اتوماسیون فرآیند تجاری، مدیریت پرونده و مدیریت تصمیم‌گیری کسب و کار مدل‌سازی و اجرا شود. این سیستم دارای موتور در حال اجرا است و از ابزار مدل‌سازی درونی استفاده می‌کند تا طرح‌های فرآیند کسب و کار را اجرا کند.

کاموندا از فرآیندها و محیط‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

  • فرآیندهای BPMN 2.0 برای تنظیم و هماهنگی خدمات کاملا اتومات (خودکار) و مدیریت گردش کار انسانی
  • CMMN 1.1 Cases برای مدیریت موارد و فعالیت‌های کمتر ساختاریافته
  • DMN 1.1 Decisions برای اجرای جداول تصمیم‌گیری برای اتوماسیون قانون کسب و کار

معماری فنی نرم افزار Camunda BPMS

تیم‌ برنامه‌نویسان کاموندا دائما در تلاش هستند تا طراحی و اجرا را برای برنامه‌نویسان جاوا، کسانی که با فرآیندهای گردش کار سر و کار دارند، آسان‌تر کنند. آن‌ها ابتکار به خرج می‌دهند و ابزارهای جدیدی اضافه می‌کنند تا فرآیندهای تجاری و گردش‌های کار در ماشین مجازی جاوا بهتر اجرا شود.

کاموندا BPMS برای توانمندسازی برنامه‌نویسان غیر از جاوا به منظور استفاده از سیستم BPMS و تکنولوژی موتور فرآیند،  REST API را ارائه می‌کند که به کاربر این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی با اتصال موتور فرآیند از راه دور ایجاد کند.

هسته اصلی نرم افزار Camunda BPMS، متشکل از موتور اجرای سبکی است که از فضای کمتر از ۳ مگابایت استفاده می‌کند. موتور می‌تواند در هر ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا شود و یکپارچگی گسترده‌ای برای محفظه‌های مختلف زمان اجرا دارد.

نمودار زیر، مهم‌ترین مولفه‌های معماری کاموندا را نشان می‌دهد:

 

نرم افزار BPMS کاموندا

(ستون اول) تحلیلگر/ توسعه‌دهنده کسب و کار – مدل‌ساز (طراح) – مخزن فایل

(ستون دوم) کاربر نهایی – (مستطیل آبی) فهرست وظایف – REST – (مستطیل نارنجی) برنامه سفارشی – REST / جاوا

(مستطیل دو قسمتی پایینی) REST / Java API – موتور (BRMN, CMMN, DMN)

(ستون سوم) اپراتور (فنی/ تجاری) – Cockpit  – REST

(ستون چهارم) مدیر یا سرپرست – ادمین – REST

(خط جهت‌دار آبی) مدل ـ اجرا

 

موتور فرآیند و زیرساخت

این شامل یک هسته POJO سبک و کتابخانه جاوا می‌شود که فرآیندهای BPMN 2.0 و موارد CMMN 1.1 و تصمیمات DMN 1.1 را اجرا می‌کند. هسته از یک پایگاه داده نسبت‌مند (رابطه‌ای) برای تداوم، یک Spring Framework Integration، یک CDI/Java EE Integration و یک Runtime Container Integration استفاده می‌کند.

مدل‌ساز یا طراح

مدل‌ساز کاموندا به مدل‌سازی نمودارها و همچنین جداول تصمیم‌گیری برای BPMN 2.0، CMMN 1.1 و DMN 1.1 کمک می‌کند.

برنامه وب

برنامه‌های وب کاموندا BPMS بر اساس معماری RESTful است که به کاربران تجاری این امکان را می‌دهد که از موتور فرآیند از برنامه راه دور یا برنامه JavaScript استفاده کنند.

این اپلیکیشن شامل موارد زیر می‌شود:

  • لیست وظایف (Tasklist): این مورد به کاربران این اجازه را می‌دهد که وظایف گردش کارشان را بررسی کنند و بر این اساس، برای اجرای آن‌ها و ارائه داده‌های ورودی، فرم‌های وظیفه را مسیریابی کنند و از این طریق مدیریت گردش کار انسانی را توانمند ‌سازد.
  • Cockpit: این مورد به کاربر امکان بررسی و نظارت دائم می‌دهد و نمونه‌های فرآیند را تکمیل می‌کند و مراقب است اتفاق یا خطایی رخ ندهد.
  • ادمین: ادمین امکان مدیریت و سازماندهی کاربران را می‌دهد و بر اساس نقش‌ها و گروه‌ها، مجوز می‌دهد.
  • چرخه (Cycle): چرخه امکان ادغام و یکپارچه‌سازی کاموندا BPMS با یک مدل‌ساز BPMN طرف سوم را فراهم می‌کند.
  • برنامه سفارشی: این ابزار امکان ترکیب و یکپارچه‌سازی کامل برنامه‌های طرف سوم با اجزای کاموندا BPMS را فراهم می‌سازد.

 

چرا کاموندا؟

کاموندا از طرفی کاملا برای برنامه‌نویسان مناسب است و از طرف دیگر برای کسب و کار نیز گزینه بسیار خوبی است. برنامه‌نویسان کاموندا می‌گویند: «برنامه‌نویسان و کاربران تجاری باید حداقل روزی یک بار با کاموندا در تعامل باشند.» آن‌ها در کاموندا تقریبا با بستن شکاف‌های بین فرآیند تجاری که توسط تحلیل‌گران کسب و کار و نرم‌افزارهای واقعی (که این فرآیندها را به شکل خودکار درآورده و تکرار می‌کند) به شکل نمودار درمی‌آورند، این ارتباط نزدیک و تعامل را ممکن می‌سازند.

کاموندا هم برای کسب و کار مناسب است و هم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان. کاموندا برای اینکه چنین ویژگی‌ای داشته باشد، کارهای زیر را انجام داده است:

  • کاموندا موتور هسته را بسیار سبک نگه داشته است؛ کاموندا به فضایی کمتر از ۳ مگابایت فضای دیسک نیاز دارد
  • کاموندا برای هر جنبه از اجرای فرآیند، توسعه مدل‌محور را تحمیل نمی‌کند
  • کاموندا تلاش می‌کند تا سهولت استفاده در مدل‌ساز BPMN-CMMN-DMN را حفظ کند
  • کاموندا کاربران تجاری را قادر می‌سازد که عناصر برنامه فرآیند را به راحتی تغییر دهند و به دلخواه خود درآورند.
  • کاموندا نظارت بی‌وقفه بر داده‌ها را فراهم کرده که این کار واقعا ملموس‌تر و مفیدتر است.

 

 ترکیب و ادغام کاموندا با اپلیکیشن‌های طرف سوم مثل Drupal بسیار ساده است.

زمانی که چندین تیم و برنامه در تیم شرکت یا سازمان باید با هم کار کنند، به نظر می‌رسد که برای  این کار، ترکیبی از یک سیستم مدیریت محتوا با سیستم مدیریت گردش کار مدل و نشانه‌گذاری فرایند کسب ‌و کار ۲.۰ (BPMN 2.0) نیاز است. در چنین شرایطی، ماژول کانکتور Camunda-Drupal می‌تواند برای تنظیم گردش کار ایجاد و تولید محتوا استفاده شود.

کاموندا معمولا انتخاب بسیاری از کاربران است،  چون امکان ادغام کامل و یکپارچه ‌سازی با چنین اپلیکیشن‌های طرف سوم را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، کاموندا می‌تواند با Drupal (دروپال) به گونه‌ای ادغام شود که کاربران با Drupal تعامل داشته باشند تا هر مرحله از گردش کار را کامل کنند، در حالی که مدیران و سرپرستان گردش کار Drupal، برای هر مرحله فرم‌ها و اقدامات را پیکربندی می‌کنند.

 

کاموندا بسیار مقیاس‌پذیر است.

موتور گردش کار کاموندا را می‌توان به هر سطح قابل تصوری تغییر داد و درجه‌بندی کرد (چه برای شرکت ۲ میلیارد دلاری و چه برای یک کسب و کار کوچک چند صد هزار دلاری).

ویژگی‌های خاصی که به کاموندا BPMS امکان تغییر مقیاس در چنین سطحی را می‌دهد، عبارتنداز:

  • استراتژی‌های ماندگاری: کاموندا BPMS می‌تواند با استفاده از هر یک از پایگاه‌ داده‌های ارتباطی، به‌طور موثر در پایگاه داده‌های ارتباطی مختلف و متنوعی اجرا شود. کارایی آن در استفاده از دیتابیس‌ها (پایگاه داده‌ها) برخاسته است از ویژگی‌هایی مثل مدل دیتای متراکم و الگوریتم‌های سطح بالا، کنترل هم‌زمان خوش‌بینانه‌ای که همچنین خطر بروز وقفه را به حداقل می‌رساند، کنترل دانه‌ای عالی بر جایگزینی سیوپوینت‌ها (save points: راهی برای اجرا و پیاده‌سازی تراکنش‌های تودرتو در یک سیستم مدیریتی دیتابیس ارتباطی از طریق نشان دادن یک نقطه در یک تراکنش یا معامله که می‌تواند «به عقب برگردد»، بدون تاثیر بر کاری که در تراکنش انجام شده بود (قبل از اینکه سیوپوینت)) که امکان تعادل تحمل خطا و عملکرد را ممکن می‌سازد حافظه هوشمند.

 

  • زمان اجرا در مقابل پیشینه: کاموندا BPMS داده‌های زمان اجرا (Runtime Data) را از داده‌های پیشینه یا تاریخچه (History Data) جدا می‌کند که یک مفهوم معماری بسیار قدرتمند برای بهینه‌سازی عملکرد است. کاموندا همچنین امکان جریان رویداد تاریخچه را فراهم می‌کند که در آن موتور فرآیند، به آسانی این جریان رویداد را برای دیتابیس تاریخچه کاموندا خواهد نوشت. علاوه بر این، سطح تاریخچه، میزان داده‌هایی که موتور فرآیند ارائه می‌کند را تحت کنترل دارد و در نتیجه، امکان ایجاد پیکربندی سطح ثبت منحصر به‌فرد یک نفر را فراهم می‌کند.

 

ویژگی‌های مقیاس‌پذیری و تغییر، به تنهایی کاموندا را از سایر نرم افزارهای BPMS پیشرفته‌ی درون‌سازمانی و ترکیبی متنوع جدا می‌سازد. تیم‌های توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان کاموندا از یک نقشه‌ی راه کوتاه‌مدت پیروی می‌کنند که همسو با چشم‌انداز بلندمدت آن‌ها است. این چشم‌انداز برای این است که بهترین فرآیند مدیریت گردش کار از پیش‌ طراحی‌شده‌ای ایجاد شود که طراحی و اجرای موقعیت‌های آن آسان باشد، هم برای برنامه‌نویسان جاوا که با فرآیندهای گردش کار سر و کار دارند و هم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان غیر از جاوا.

اگر شرکت شما روی دروپال (Drupal) کار می‌کند و به نظر می‌رسد که موتور گردش کار کاموندا پاسخ مناسبی برای نیازهای اتوماسیون گردش کار شما است، یکپارچه‌سازی می‌تواند به نتایج پرقدرتی منجر شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *