چند مزیت فوق العاده نرم افزار Camunda BPMS

camunda BPMS

چند مزیت فوق العاده نرم افزار Camunda BPMS

 

در این نوشته، چند مزیت فوق العاده در مورد نرم افزار BPMS کاموندا را مرور خواهیم کرد.

همانطور که می دانید پشتیبانی از نمادهای موجود در زبان مدلسازی BPMN و پشتیبانی از استاندارد های DMN و CMMN از جمله شاخص هایی است که نرم افزارهای BPMS را از طریق آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. در این نوشته در مورد میزان پشتیبانی از نرم افزار Camunda BPMS از استانداردهای مورد اشاره صحبت خواهیم کرد.

 

پشتیبانی از زبان مدلسازی BPMN توسط نرم افزار Camunda BPMS

البته وقتی این شاخص را مطرح می­کنیم تقریباً همه شرکت­های تولید­کننده   BPMS  مدعی هستند که از زبان مدلسازی BPMN پشتیبانی می­کنند منتها استاندارد BPMN2  طیفی است که از مجموعه­ای از پترن­ها و الگوها تشکیل شده است. حتی اگر با زبان­های ابتدایی مثل فلوچارت نمودارهای فرایندی خود را ترسیم کنیم، می­توان گفت به چند درصداز  استاندارد BPMN  را استفاده میکنیم زیرا پترن­ها و الگوهای اولیه استاندارد BPMN تا حدودی شبیه فلوچارت یا نمودار فعالیت موجود در UML است.

 

برای یک نرم­افزار BPMS پشتیبانی از پترن­ها و نمادهای استاندارد BPMN2 حائز اهمیت است زیرا فرایندهای یک سازمان آنقدر خطی و ساده نیستند که بتوان آنها را با فلوچارت مدل کرد. در نتیجه وقتی نرم­افزار BPMS از پترن­های حرفه­ای پشتیبانی نکند، هر جا در مدل­های فرایندی از این پترن­ها استفاده شود، مجبور به برنامه­نویسی و کدنویسی در پشت نرم­افزار BPMS هستیم که این موضوع با ذات و منطق نرم­افزارهای BPMS که حداقل کدنویسی است در تضاد است. منطق نرم­افزارهای مدیریت فرایند بر کاهش کدنویسی است و وقتی مدام مجبور به کدنویسی شویم، عملاً منطق اصلی نرم­افزارهای BPMS زیر سئوال رفته است.

 

در ادامه ۱۵ نماد از استاندارد BPMN2 قید شده است که نرم افزار Camunda BPMS از آنها پشتیبانی میکند. لطفاً درصورتیکه قصد داشتید بررسی کنید نرم افزار BPMS تا چه حد از استاندارد مدلسازی BPMN2 پشتیبانی میکند، این ۱۵ مورد را در نظر بگیرد.

  1. دروازه موازی (Parallel gateway)
  2. دروازه جامع یا مشمول (Inclusive gateway)
  3. دروازه مبتنی بر رویداد (Event based gateway)
  4. زیر فرآیند (Sub-process)
  5. زیر فرآیند رویداد (Event sub process)
  6. رخداد میانی مرزی متوقف کننده (interrupt boundary intermediate event)
  7. رخداد میانی مرزی غیر متوقف کننده (interrupt boundary intermediate event Non)
  8. رویداد زمان سنج (Timer event)
  9. رویداد سیگنال (Signal event)
  10. رویداد اسکالیشن (Escalation event) یا تشدید
  11. رویداد لغو (Cancel event)
  12. رویداد خطا (Error event)
  13. رویداد تمام کننده (Terminate event)
  14. رویداد قاعده یا مشروط (Rule event)
  15. رویداد جبران (Compensate event)

 

پشتیبانی از استاندارد DMN در مدلسازی تصمیمات توسط نرم افزار Camunda BPMS

DMN  یکی از سه استاندارد اصلی مدلسازی فرایند است که توسط OMG ارائه گردیده است. مدلسازی تصمیمات با BPMN بدون بکارگیری DMN با پیچیدگی ­هایی همراه است. این مدل یک روش استاندارد برای توصیف و مدلسازی تصمیم­گیری های قابل تکرار در سازمان است تا اطمینان حاصل شود که مدل­های تصمیم گیری در نقاط مختلف سازمان ها قابل استفاده هستند.

 

استاندارد DMN

 

برخی از نرم­ افزارهای BPMS علاوه بر پشتیبانی از BPMN از استاندارد DMN نیز پشتیبانی می­کنند که نرم افزار Camunda BPMS نیز در این گروه قرار دارد.

 

پشتیبانی از استاندارد CMMN توسط نرم افزار Camunda BPMS

 استاندارد CMMN یک دیگر از استاندارهایی است که توسط OMG منتشر شده و جهت مدلسازی مدیریت موارد درکنار دو استاندارد BPMN2 و DMN کاربرد دارد. نرم­افزارهای با کیفیت BPMS باید در کنار دو استاندارد دیگر قابلیت پشتیبانی از استاندارد CMMN را نیز داشته باشند که نرم افزار Camunda BPMS نیز از این استاندارد پشتیبانی می کند.

 

استاندارد CMMN

نرم افزار Camunda BPMS از معدود نرم افزارهای BPMS درسطح دنیا است که از از استاندارد BPMN2 به میزان قابل توجهی پشتیبانی کرده و از دو استاندارد دیگر یعنی DMN و CMMN نیز حمایت میکند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دو استاندارد DMN و CMMN به وب سایت OMG مراجعه نمایید.

 

کسب اطلاعات بیشتر در مورد فروش نرم افزار Camunda BPMS

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *