آیا نرم افزار متن باز اکتیویتی ابزار خوبی برای غلبه بر چالش های BPM هست؟

اکتیویتی, Activity BPM, نرم افزار BPMSرایگان

اکتیویتی, Activity BPM, نرم افزار BPMSرایگان


آیا نرم افزار متن باز اکتیویتی ابزار خوبی برای غلبه بر چالش های BPM هست؟

با وجود موفقیتهای کسب شده توسط ارائه کنندگان راه حل های متن باز، مدتی است بازار به شدت تحت تاثیر و تبلیغات شرکتهای لایسنس فروش قرار گرفته است. علت آنرا را می توان در این نکته یافت که BPM نسبت به سایر حوزه های نرم افزاری، محدوده بسیار وسیعتری داشته و به دلیل نیاز به تجربه بالاتری در کاربرانش و همچنین سطح گسترده فرآیندهایی که در سازمان تحت تاثیر قرار می دهد، محیط نا آشنایی برای کاربران نهایی دارد و کمی باعث نگرانی شرکتهایی که قصد استفاده از BPM را دارند، می گردد.

اما اگر شرکتی هستید که در آینده نزدیک، قصد استفاده از BPM را دارید، بد نیست این مقاله را تا انتها بخوانید. نکات زیر به صورت کلی تهیه شده و قابل توجه هستند:

  • BPMN 2.0 یک استاندارد تقریبا کامل را تشکیل می دهد که می تواند نیازمندی های فرآیندی یک سازمان را به شکل مناسبی برآورده کند، پس معمولا به آنچه نرم افزارهای لایسنس دار به این استاندارد اضافه کرده اند، نیاز ندارید. در این زمینه اکتیویتی (Activity BPM) با ارائه یک رابط مناسب این امکان را فراهم می کند تا شما با کمترین دانش در حوزه BPMN قادر باشید فرآیندهای سازمان خود را مدل کنید و آنها را در موتور گردش کار این ابزار، قرار داده و اجرا نمائید.
  • یکی از نقاط قویت نرم افزارهای لایسنس دار، توانایی ساخت فرمهای زیبا و کارایی است که به شما ارائه می دهد. اما امروزه ساختن این فرم های مبتنی بر وب با دانش اندکی از HTML , CSS و کمی هم اسکریپت نویسی، به راحتی انجام پذیر است. نسخه متن باز اکتیویتی علاوه بر دارا بودن یک فرم ساز ساده، به شما امکان میدهد فرمی را به شکل دلخواه خود در خارج از این محیط ایجاد کرده و در داخل اکتیویتی مورد استفاده قرار دهید.
  • اکتیویتی با ایجاد یک زیر ساخت مناسب حتی به شرکتهایی که واحد نرم افزار دارند، این امکان را میدهد تا با به کار گیری این راه حل متن باز در داخل برنامه های خود، به سادگی دور آن پوسته دلخواه خود را قرار دهند و هماهنگی آن با سایر برنامه های داخل سازمان خود را به خوبی برآورده سازند.
  • امروزه یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت ها به سمت خرید راه حل های لایسنس دار می روند، ایجاد امکان به کارگیری راهکارهای مبتنی بر BPM در محیط ابر است. خوشبختانه حتی نسخه متن باز و رایگان اکتیویتی به راحتی قابلیت نصب و به کارگیری در محیط ابر را داراست و شرکت ها را از هزینه های زیاد در این زمینه بی نیاز می کند.
  • به دلیل اینکه آلفرسکو (شرکت تولید کننده اکتیویتی) برنامه های دیگری نیز در سطح بین المللی و مبتنی بر همین موتور گردش فرآیند تولید کرده است، این محصول به حد زیادی قابلیت اتصال به سایر سامانه ها را داشته و گزینه خوبی برای یک راه حل مجتمع سازی است. به این ترتیب در بسیاری از موارد، مجبور به انجام هزینه های زیاد جهت جایگزینی نرم افزارهای موجود خود نیستید.
  • اکتیویتی به خوبی این مهم را درک کرده است که BPM از نگاه نظام مدیریتی، تفاوت بسیار زیادی با BPM از نگاه مهندسی نرم افزار دارد و به خوبی این دو مقوله را از هم تفکیک کرده و در یک محصول به هر دو پرداخته است. این محصول علاوه بر اینکه جنبه های تکنیکال بسیار قدرتمندی جهت اتصال آن به نرم افزارهای تولیدی شما را در اختیار قرار می‌دهد، به جنبه های غیر تکنیکال هم به خوبی پرداخته است و امکان آنالیز، مدلسازی و بهینه سازی فرآیندهای کسب و کاری را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • تمرکز و هدف اصلی اکتیویتی پشتیبانی کامل از زبان همه منظوره و استاندارد BPMN 2.0 جهت مدلسازی فرآیندهای کسب و کار بوده است. همه بر این موضوع اتفاق نظر داریم که هیچ زبان فرآیندی وجود ندارد که تمامی جنبه های مورد نیاز تمامی سازمان ها را پوشش دهد و به همین دلیل در بعضی از موارد نیاز داریم زبان فرآیندی مورد استفاده خود را کمی شخصی سازی کنیم. به همین دلیل اکتیویتی در هسته خود ساختار ماشین مجازی فرآیند یاProcess Virtual Machine را قرار داده است تا از زبان‌های فرآیندی شخصی سازی شده شما هم پشتیبانی کند.
  • اکثر نرم افزارهای رایگان موجود، چارچوب های سفت و سختی دارند و به کاربران اجازه افزودن حالت های غیر روتین را نمی دهند. اکتیویتی انعطاف پذیری های زیر را در اختیار کاربران خود قرار می دهد:
    • دعوت از دیگران در همکاری در یک تسک
    • به اشتراک گذاری اسناد و حاشیه نویسی روی تسکها
    • ایجاد چک لیست برای پیگیری تسکهای بیشتر
  • اکتیویتی از تفکیک اطلاعات فرآیندی و بیزینسی پشتیبانی می کند.
    • گزینه Multy-tenancy این امکان را ایجاد می کند که چند دپارتمان روی یک نسخه کار کنند.
    • اطلاعات، داده ها و محتواهای فرآیندهای هر دپارتمان به صورت جداگانه نگهداری می شوند.
    • کاربران هر دپارتمان فقط با فرآیندهای مربوط به آن دپارتمان درگیر خواهند شد.

وقتی به موارد فوق، عملکرد بسیار خوب اکتیویتی در تست های مختلف لود را هم اضافه کنیم، کمتر کسی برای انتخاب این گزینه، دچار تردید خواهد شد.


جهت مشاهده آموزش نرم افزارهای مدیریت فرایند این صفحه را ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *